عملیات خاکی

ریز شمع ها - روش اجرای میکروپایل

توسط مدیر سایت
06 بهمن, 1395
بازدید: 851

روش اجراي ريزشمع مشتمل بر چهار مرحله حفاري (در صورت نياز)، لوله‌كوبي، تزريق و تقويت مي‌باشد كه مراحل اجرای آن در ادامه تشریح شده است. به طور كلي تكنيك و تجهيزاتي كه در حفاري و تزريق ريزشمع ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مشابه تجهيزات مورد استفاده در نيلينگ مي‌باشد. در شكل 8 مراحل اجراي ريزشمع به صورت شماتيك نشان داده شده است.

حفاری

در صورتيكه امكان كوبش لوله‌هاي ريزشمع از ابتدا به دلايل مختلف نظير وجود كف‌سازي، بتن مگر، لايه متراكم خاك و غيره ميسر نباشد، مي‌بايست نسبت به انجام عمليات حفاري اقدام نمود. حفـاري مي‌بايست تا عمـقي كه امكان كوبش ميسر گردد، ادامه يابد. گاهي ممكن است حفاري در كل ارتفاع ريزشمع نيز صورت ‌گيرد. در بخش هاي ريزشي، حفاري ممكن است به روش حفاري و تزريق مجدد تا رسيدن به عمق مورد نظر انجام گيرد.

لوله کوبی

به منظور استقرار لوله‌هاي ريزشمع در محل گمانه، غالبا از عمليات لوله‌كوبي استفاده مي‌گردد. براي اين منظور در مرحله اول عمليات از لوله نوك‌تيز ريز­شمع استفاده مي‌شود و پس از فرو رفتن لوله اول، لوله دوم به لوله اول متصل گرديده و كوبيده مي‌شود و عمليات‌ كوبش به همين منوال ادامه مي‌يابد. جهت اتصال كامل لوله‌‌ها به يكديگر علاوه بر استفاده از بوشن‌هاي رزوه شده، لوله‌ها به لبه بوشن نيز جوش داده مي‌شوند. عمليات کوبش تا زمانی که امکان کوبيدن لوله ها ميسر باشد ادامه می‌يابد و اگر در ازای 30 ضربه متوالی لوله‌كوب، لوله بيشتر از 10سانتي‌متر فرو نرود، عمليات کوبش لوله ريزشمع متوقف می­گردد. در اين حالت تا رسيدن به عمق طراحي، حفاري انجام شده و سپس لوله هاي مربوط به ريزشمع در درون گمانه نصب مي‌گردد.

تزریق

عمليات ساخت و تزريق دوغاب سيمان بايستي با دقت صورت گيرد. مجموعه دستگاههای تزريق از سه بخش ميكسر اوليه، ميكسر ثانويه و پمپ تزريق تشكيل مي‌گردد. اختلاط در میکسر اولیه از نوع سیستم چرخش سریع آب[1] می­باشد و میکسر ثانویه از نوع پره ای می­باشد.

ساخت دوغاب تزريق در همزن هاي میکسر اوليه صورت مي‌گيرد. ابتدا آب به ميزان مورد نظر ريخته شده و سپس متناسب با نسبت آب به سيمان (WCR) مورد نياز، سيمان به آن افزوده مي‌شود. زمان حداقل هم زدن دوغاب سيمان، 30 ثانيه مي‌باشد. نسبت آب به سيمان مورد استفاده با توجه به شرايط زمين بين 4/0 تا 5/0مطلوب مي‌باشد. پس از آماده شدن دوغاب، جهت نگهداري، دوغاب در داخل همزن ثانويه ريخته شده و سپس بوسيله پمپ هاي تزريق مخصوص تزريق مي‌گردد.

به دلیل اینکه دوغاب سیمان بایستي تحت فشار زیاد در لایه های خاک نفوذ کند، جهت تزریق دوغاب سیمان از یکسری شیلنگ دو جداره به نام پکر[2] استفاده می شود. پکرها بعد از اینکه به درون لوله ريزشمع فرستاده شدند جداره دوم آنها بوسیله پمپ هوا باد می شود که با این کار پکر کاملا به بدنه لوله می چسبد و مانع خروج دوغاب در حین تزریق از بالای لوله می شود. مثلا مرحله اول بستن پكر براي ريزشمع 8 تا 10 متري در عمق 6 متري گمانه بوده و پس از اتمام عمليات تزريق عمق 6 متري، پكر در عمق 4 متري بسته مي‌شود و پس از اتمام تزريق در اين مرحله، پكر در عمق 2 متري بسته مي‌شود و نهايتاً پس از تزريق در اين مرحله، پكر سرچاهي بسته مي‌شود و عمليات تزريق به اتمام مي‌رسد. در صورتي كه نشتي دوغاب از سطح يا ريزشمع هاي جانبي مشاهده شود، عمليات تزريق متوقف مي‌گردد. در صورتی که درون لوله ريزشمع قبل از تزریق دوغاب سیمان، کثیف باشد بایستي درون لوله توسط فشار آب یا هوای فشرده تمیز شود.

جاگذاری و نصب فلنج

گام نهايي در اجراي ريزشمع، عمليات جاگذاری آرماتور تقويت در داخل لوله ريزشمع و نصب فلنج (در صورت نياز) مي‌باشد. بديهي است كه آرماتور تقويت مي‌بايست قبل از گيرش سيمان، در داخل گمانه نصب شود. فلنج كه به منظور ايجاد اتصال كامل بين ريزشمع و بتن فونداسيون و همچنين جلوگيري از برش پانچ سر ريزشمع در داخل بتن پي به كار مي‌رود، مي‌بايست در آخرين مرحله به آرماتور تقويت ريزشمع جوش شود.