عملیات خاکی

ریز شمع ها - میکروپایل چیست؟

توسط مدیر سایت
06 بهمن, 1395
بازدید: 618


بطور كلي در مواجهه با خاكهاي مسئله دار نظير خاكهاي سست با قابليت باربري كم، نشست‌پذيري زياد، روانگرا، خاكهاي دستي و ... دو راه پيش روي مهندسين ژئوتكنيك قرار دارد:

الف) استفاده از المانهاي باربر در خاك

ب) بهسازي و اصلاح خواص فيزيكي- مكانيكی توده خاک

هر يك از راه حل‌هاي فوق داراي روش ها و مشخصات مربوط به خود مي‌باشند كه طي ساليان متمادي توسعه فراواني يافته‌‌اند. برخي از تكنيك­هاي ابداعي نيز ماهيتي تركيبي از دو دسته فوق داشته و مزاياي هر دو دسته را تا حدودي به همراه دارند. از آن دسته مي‌توان به استفاده از ريزشمعها به همراه تزريق دوغاب سيمان اشاره نمود.

شمع ها عموما به دو گروه اصلي شمع هاي جابجايي و شمع هاي جانشيني تقسيم مي‌شوند. ريزشمع ها در واقع شمع هاي جانشيني كوچكي ( معمولا با قطر كمتر از 300 ميليمتر ) هستند كه غالباً با تقويت فولادي سبك و تزريق دوغاب سيمان همراه مي‌باشند. ريزشمع ها مي­توانند با هر زاويه اي طراحي و اجرا شوند و براي مقاصد متفاوتي از جمله تحمل بارهاي محوري و جانبي، جايگزيني شمع هاي معمولي يا به عنوان جزئي از سيستم تركيبي خاك و شمع، بسته به هدف طراحي به كار برده مي‌شوند.

ريزشمع علاوه بر آنكه به عنوان يك المان باربر و مقاوم در برابر نشست عمل مي‌كند، به دليل تزريق دوغاب سيمان، سبب بهبود مشخصات مقاومتي خاك اطراف نيز مي­گردد.