عملیات خاکی

نیلینگ و انکراژ - آزمایش های کشش نیل و انکر

توسط مدیر سایت
06 بهمن, 1395
بازدید: 1714

آزمایش نیل به منظور بررسی این موضوع که بارهای طراحی باعث جا به جایی مجاز در حد ضریب اطمینان گردند انجام می پذیرد. همچنین این ازمایش برای تایید کیفیت کار پیمانکار در انجام عملیات حفاری و نصب و تزریق صورت می پذیرد. در صورت تغییر شرایط زمین و یا تغییر روش عملیات نیلینگ آزمایشات اضافی بر روی نیل ها به منظور برسی عملکرد آن ها حتما باید انجام شود.

آزمایش تخریبی:

آزمایش تخریبی برای بررسی ظرفیت خارج شدن نیل و مقاومت باند یا جداره که در طراحی ها در نظر گرفته می شود انجام می پذیرد. تعداد آزمایش کشش تخریبی نیل بسته به حجم پروژه و تنوع خاکی که در آن عملیات نیلینگ انجام می پذیرد متغییر است. اما حداقل 2 آزمایش تخریبی در هر لایه خاک نیاز است.تست های آزمایش تخریبی باید بر روی نیل هایی انجام پذیرد که بر عملکرد دائمی دیواره تاثیری نداشته باشد.

آزمایش تاییدی :

آزمایش های تاییدی بر روی تعداد مشخصی از نیل ها انجام می پذیرد ( معمولا 5 درصد تعداد نیل ها ) . این آزمایش عملکرد پیمانکار را در روند عملیات نشان می دهد. معمولا برای این آزمایش تا حدود 150 درصد بار طراحی ، نیل کشیده می شود.

آزمایش خزش :

آزمایش خزش به عنوان قسمتی از آزمایش تخریبی و یا آزمایش تاییدی انجام می پذیرد. این آزمایش اندازه گیری تغییر مکان نیل تحت اثر بار کششی ثابت است. این آزمایش برای این است که بارهای طراحی در طول عمر سرویس سازه بتوانند نیروی وارده را تحمل کنند.

میلگرد نباید تا بیش از 80 درصد مقاومت نهایی کششی خود تحت کشش قرار گیرد.

آزمایش تخریبی:

آزمایش تخریبی موارد زیر را تعیین می کند :

1- تعین مقاومت نهایی باند ( در صورت تخریب شدن نیل )

2- تایید ضریب اطمینان در نظر گرفته شده هنگام طراحی

3- تخمین باری از میلگرد که در آن خزش بیشتر از قبل اتفاق می افتد.

مقدار بار آزمایش تخریبی بستگی به ضریب اطمینان تخریب دارد. در صورتی که به عنوان مثال ضریب اطمینان تخریب نیل 2 باشد باید تا حداقل 200 درصد بار طراحی، نیل در معرض کشش قرار گیرد. کشش با بیش از این بار و ترجیحا کشش تا حد گسیختگی و تخریب، اطلاعات مفیدی به ما می دهد و باعث می شود روش های اقتصادی تری برای حفاری اجرا شود.

کل جا به جایی اندازه گیری شده در 200 درصد بار طراحی باید بیشتر از 80 درصد جابه جایی طول مهار نشده باشد . این ضابطه با رابطه زیر بیان می شود:

که در آن

که در آن :

P ماکزیمم بار وارد شده بر نیل

UL طول مهار نشده ( به عنوان مثال از انتهای صفحه مبنا تا ابتدای محل تزریق شده )

این رابطه تضمین می کند که انتقال بار از میلگرد به خاک فقط در منطقه مهار شده انجام می پذیرد و در منطقه مهار نشده انجام نمی پذیرد.

آزمایش تاییدی

آزمایش تاییدی بر روی 5 درصد نیل های نصب شده انجام می پذیرد. در این آزمایش معمولا نیل ها تا حدود 150 درصد بار طراحی کشیده می شود. آزمایش تاییدی روشی برای تایید روش کار پیمانکار و تغییر نکردن شرایط زمین است . همچنین این آزمایش نشان می دهد که نیل ها توانایی تحمل بار های وارده را در بلند مدت بدون جا به جایی اضافی را بررسی می کند .

در این حالت نیز کل جا به جایی اندازه گیری شده در 150 درصد بار طراحی باید بیشتر از 80 درصد جابه جایی طول مهار نشده باشد . این ضابطه با رابطه زیر بیان می شود:

که در آن

که در آن :

P ماکزیمم بار وارد شده بر نیل

UL طول مهار نشده ( به عنوان مثال از انتهای صفحه مبنا تا ابتدای محل تزریق شده ).