عملیات خاکی

نیلینگ و انکراژ - روش اجرای انکر و استرند

توسط مدیر سایت
06 بهمن, 1395
بازدید: 1101

در ابتدا انکرها باید جهت نصب آماده و مونتاژ گردند. انکر ممکن است از نوع مونو بار(آرماتور) یا کابل های تک رشته و یا چند رشته انتخاب شود. انکرها باید دارای دو بخش گیرداری (باند) و غیرگیرداری(آنباند) باشند. در بخش غیرگیرداری باید غلاف مناسب بر روی انکر نصب گردد به گونه ای که از چسبندگی بین انکر و دوغاب تزریقی ممانعت به عمل آورد.

به منظور حفظ فاصله مناسب انکر تا دیواره های چال باید از فاصله نگهدارهای (Centralizer) مناسب در فواصل 2 متری استفاده شود. اولین فاصله نگهدار باید حداکثر در فاصله 5/0متری سر انکر نصب شود.

دوغاب سیمانی برای ایجاد چسبندگی بین انکراژ و خاک یا سنگ استفاده می شود. دوغاب ریزی با تزریق دوغاب سیمان با فشار پایین به داخل انکراژ از پایین ترین نقطه صورت می گیرد. به طور کلی، به منظور حداقل کردن اثرات نامطلوب بر حفره دوغاب ریزی به محض اینکه انکراژ نصب می شود، باید دوغاب ریزی انجام شود. در بعضی شرائط، فشار دوغاب ریزی اضافی برای بهبود عملکرد انکراژ لازم است. این روش ظرفیت بیرون کشیدگی را بهبود می بخشد و هنگامی که خزش حداقل می شود مفید است. این روش بعد از نصب اولیه انکراژ و دوغاب ریزی اولیه انجام می شود تزریق مجدد نامیده می شود. تزریق مجدد چندین مرتبه انجام می شود و فشار دوغاب ریزی برای تعیین زمان تکمیل کار بررسی می شود. همچنین به منظور عملیات تزریق باید در هر بخش 2 شلنگ (شلنگ تزریق و شلنگ خروج دوغاب) نصب گردد. این شلنگ ها باید به گونه ای باشد که در زمان نصب آسیب نبیند و قابلیت تحمل فشار 10 اتمسفر را داشته باشد. شیلنگ ابتدایی کار تزریق را انجام می دهد و شیلنگ انتهایی هواگیری می کند.

پس از اتمام حفاری هر چال، باید گمانه بوسیله هوای فشرده تمیز گردیده و انکر مورد نظر در گمانه نصب گردد. قبل از نصب انکر باید شلنگ تزریق دوغاب و شلنگ خروج هوا به انکر متصل باشد. پس از نصب هر انکر، تزریق دوغاب سیمان از شلنگ تزریق(شلنگ بلند) شروع می گردد و پس از خروج دوغاب سیمان از شلنگ هوا، این شلنگ مسدود گردیده و عملیات تزریق ادامه می یابد.

پس از گیرش سیمان تزریقی، عملیات کشش انکرها تا بار مورد نظر صورت می پذیرد. در صورت استفاده از کابل های چند رشته باید با استفاده از جک های چند رشته، کابل ها به صورت همزمان کشیده شوند یا با استفاده از جک تکی کابل ها به صورت مرحله به مرحله، تا رسیدن به بار مورد نظر کشیده شوند.

کشش انکراژ باید با استفاده تجهیزات جک کالیبره شده با دقت انجام شود.